يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ 06 October 2024
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۸۲۳۳۰

مشروح نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه

مشروح نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه
نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه، امروز ۱۴ مهر ۱۴۰۳ برگزار شد.

 به گزارش فراز؛ اصغر جهانگیر ابتدای این نشست با حضور اصحاب رسانه گفت: شهادت مجاهد کبیر سید حسن نصرالله را خدمت امام زمان و نایب بر حق حضرت مقام معظم رهبری و همه ملت مسلمان تبریک و تسلیت می‌گویم، اگر امروز سید عزیز ما از این دنیای فانی به منزلگاه ابدی شتافتند می‌دانیم که روح بلند ایشان ارزش‌های جدیدی خواهد آفرید، با ایجاد وحدت میان مسلمانان و بیداری حاکمان اسلامی، به امید خدا شاهد ده‌ها مبارز مانند سید حسن نصرالله خواهیم بود تا رژیم صهیونیستی این غده سرطانی از منطقه و جهان رخت ببندد.

او بیان کرد: همچنین از رزمندگان کشورمان، برای اجرای وعده صادق ۲ تشکر می‌کنم، فرزندان کشور و مقام معظم رهبری نشان داداند هر موقع که لازم است از کشور دفاع می‌کنند و دشمن را پشیمان خواهند کرد. 

جهانگیر گفت:امروز همه ملت یکپارچه به ندای وحدت بخش برای مسلمانان گوش فرا دهند تا دشمن صهیونیستی نتواند از این وضعیت ذلت بار جان سالم به در کند، مقام معظم رهبری فرمودند رژیم صهیونیستی بی‌ریشه است، چیزی که ریشه دارد باقی خواهد ماند، لذا جبهه حق ماندنی است.

او ادامه داد: در آستانه سالروز طوفان الاقصی قرار داریم، با گذشت یک سال از آن واقعه می‌بینیم که ساعت به ساعت از عمر رژیم صهیونیستی کمتر شده است، امیدواریم به زودی شاهد نیستی و نابودی این رژیم در عالم باشیم. 

جهانگیر با تبریک هفته نیروی انتظامی گفت: همچنین هفته نیروی انتظامی را خدمت همه این رزمندگان تبریک میگویم، اگر رشادت این عزیزان نبود ما امروز شاهد این امنیت نبودیم، نشانه خدمت این عزیزان این است که ما شاهد شهادت این نیروهای خدمتگزار هستیم، شهادت این افراد را به خانواده‌های‌شان و نیروی انتظامی تبریک و تسلیت می‌گویم. 

او گفت: نیروی انتظامی ضابط دستگاه قضایی است، لذا همکاری این عزیزان در عرصه‌های مختلف ستودنی است و از این عزیزان تشکر می‌کنم، خیلی از بخش‌های خدمات نیروی انتظامی دیده نمی‌شود امیدوارم در این هفته از زحمات این نیروی خدمتگزار به اطلاع برسد. 

جهانگیر در باره موضوع نشست خبری امروز گفت: دستگاه قضایی یک مبارزه دائمی را با انواع مظاهر فساد شروع کرده، در رویکرد جدید مبارزه با فساد ادامه دارد و با برخورد سریع و بدون اغماص درحال پیگیری است. یکی از موضوعات مهم که اثرات بدی در پی داشته وجود افرادی است که با اتخاذ شهرت و عناوین جعلی مانند استاد و وکیل دادگستری، ارتباط با مقامات عالی رتبه، به کلاه برداری از مردم اقدام می‌کنند، این افراد سبب می‌شوند بدنه حاکمیت با کاهش اعتماد عمومی مواجه شود. 

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در اینجا به برخی از این پرونده‌ها اشاره می‌کنم تا درجریان رسیدگی به پروندها قرار بگیرید، یک پرونده در استان البرز تشکیل شده، فردی با جعل عناوین دولتی و نهادهای امنیتی اقدام به اخذ وجوهات از مردم می‌کرده، هیمن فرد موفق شده در یک مورد با جعل نامه از مقام قضایی برای نفوذ در یک پرونده مبلغ ۳۵ میلیارد برای تغییر رای دریافت کند. 

جهانگیر گفت: مورد دیگر در استان تهران شهرستان ملارد اتفاق افتاده است، افرادی با صدور گواهی فوت جعلی برای جلوگیری از دستگیری و محاکمه نشدن  زمینه آزادی زندانیان موادمخدر را فراهم می‌کردند. در یک مورد برای آزادی هشت نفر اقدام کرده بودند که با اقدام به موقع همه اعضای دستگیر شدند. 

او ادامه داد :در استان تهران فردی با عنوان جعلی مشاور رئیس جمهور اقدام به تشکیل باند برای کارچاق کنب کنی کرده بود، این فرد با نزدیک شدن به افراد صاحب منصب تحت عنوان مشاور مقامات عالی نظام از افراد سو استفاده می‌کرد،که حالا خودش و گروهش دستگیر شده‌اند. 

جهانگیر گفت: در مورد دیگر گروهی با تشکیل شبکه کلاه برداری از مردم تحت عناوین قضایی کلاهبرداری می‌کردند در اصفهان با اعلام نفوذ در پرونده‌های قضایی از یک نفر مبلغ ۹۰۰ میلیون کلاهبرداری شده است. این گروه با تاسیس یک موسسه غیر قانونی به نام عدالت گستر دادگر به کمک تعدادی وکیل و فراهم کردن عناوین دروغین برای خودشان تلاش می‌کردند که افراد را فریب بدهند و خودسان را وابسته به تشکیلات اطلاعاتی و صاحب نفوذ نشان بدهند، این باند دستگیر شده اند و در جریان دستگیری آنها مدارک جعلی و البته سلاح از آنها کشف شد. 

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: این گروه با اعلام نفوذ در شهرداری‌ صدها میلیون تومان وجه نقد دریافت کردند، یا مثلا برای نفوذ در مناقصه‌ها از افراد پول دریافت می‌کردند که در یک مورد دویست میلیون تومان پول گرفتند. در مورد دیگر صد سکه برای رزومه سازی برای ارائه به بانک انجام دادند. جعل مدارک برای اقامت اتباع در ایران از دیگر اقدامات این گروه بود که برای این مدارک ۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کردند، همچنین برای صدور مجوز های جعلی مانند حمل شوکر و سلاح به ازای هر مدرک شش میلیون تومان از مردم پول می‌گرفتند. همه این افراد دستگیر شدند، شغل این افراد در مشاغل خدماتی در دفتر چاپ و تکثیر کتاب بود که بعدا وارد این اقدامات مجرمانه شدند. 

جهانگیر گفت:در یک مورد دیگر سه وکیل دادگستری از خانواده زندانیان مواد مخدر با ادعای اعمال نفوذ در دستگاه قصایی برای گرفتن رای دادگاه مبالغی می‌گرفتند، این سه نفر بازداشت شدند، البته طرح این موضوع به این معنا نیست که وکلای شریف در کشور ما کم هستند، بسیاری از وکلا در راستای عدالت‌ تلاش می‌کنند. 

او ادامه داد :در پرونده دیگری، تعدادی وکیل با سابقه با سو استفاده از کارآموزان وکالت، پرونده‌های خاصی را به این افراد تازه وارد معرفی می‌کردند، خودشان با ادعای ارتباط با دستگاه قضایی تلاش می‌کردند مسیر پروند را تغییر دهند، اگر هم موفق نمی‌شدند کارآموزان وکالت جای آنها پاسخگو بودند، ابن باند هم دستگیر شده است. 

سخنگوی قوه قضائیه گفت:در پرونده دیگری در استان گلستان، افرادی خارج از دادگاه از طرفین پرونده با ادعای داشتن نسبت با مقامات قضایی استان برای تغییر در پرونده مبالغی دریافت می‌کردند، همچنین  فردی در استان گلستان دستگیر شد که مدعی ارتباط با دستگاه قضایی برای مرخصی گرفتن برای زندانیان بود، او از هرخانواده مبلغ بیست تا سی میلیون کلاه برداری می‌کرد. در استان گلستان حداقل پانزده کارچاق کن برای نفوذ در پرنده‌ها قصایی دستگیر شدند. در استان قم هم دو نفر سارق که تحت عنوان مامور مبارزه با مواد مخدر اقدام به سرقت از اتباع خارجی می‌کردند دستگیر شدند. 

جهانگیر گفت : با دستور ریس قوه قضائیه مجموعه حفاطت قوه تلاش می‌کند دستگاه‌های حاکمیتی را از عناوین مجرمانه که سبب کاهش اعتماد مردم می‌شوند رها کند. به همه افرادی که با عناوین مجرمانه چنین اقداماتی می‌کنند هشدار می‌دهیم که به زودی با آنها برخورد می‌شود. 

سخنگوی قوه قضائیه گفت: چه اتفاقی می‌افتد که افراد به راحتی به این جاعلان عناوین اعتماد می‌کند؟ اولین آن عدم آگاهی از قوانین حقوقی کشور است، یکی از عمده ترین مسائل که شرایط را فراهم می‌کند، تدارک آگاهی است، ما نیاز داریم دانش حقوقی و قضایی مردم را افزایش دهیم و اگر فردی در موردی اطلاعات درستی ندارند از مشاوران امین استفاده کند، قبل از اعتماد به افراد سعی کند اطلاعات لازم را از ابن افراد کسب کند، در این باره رسانه‌ها نقش بزرگی در اطلاع رسانی به مردم دارند. رسانه‌ها باید جا بیندازند اگر کسی با جعل عناوین مقامات از کسی طلب پول کند این واقعیت ندارد. 

او ادامه داد:توجه به سبک زندگی مرم اهمیت دارد، سبک زندگی درحال تغییر است و استفاده از تکنولوژی بیشتر شده است، نباید اجازه داد رابطه بازی جای قانون را بگیرد، پیش قدم شدن بخش‌های مختلف از جمله حکومتی می‌تواند مانع این کار شود. نهادهای نظارتی باید با شناسایی روشهای جدید کلاهبرداری آنها را به مردم معرفی کنند، و در محل های پرخطر حضور داسته باشند، معمولا افراد بی پناه هم گرفتار می‌شوند، لذا اطلاع رسانی کمک و هدایت می‌تواند زمینه سو استفاده از مردم را به حداقل برساند. 

جهانگیر بیان کرد: مشکلات روزمره مردم سبب دامنه زدن این مشکلات می‌شود، امروز جرم توهین یکی از پرونده‌های اصلی در دستگاه قضایی است، این قبیل پرونده‌ها علاوه بر افزایش تعداد سبب شده قوه قضائیه در رسیدگی به سایر پرونده‌ها وقت کافی نداشته باشد. از مردم می‌خواهیم صبوری را بالا ببرند تا خیلی ساده اقدام به پرونده سازی نشود. 

سخنگوی قوه قضائیه گفت : در برخی حوزه‌ها مجازات‌های تعیین شده برای این جرایم( کار چاق کنی با عناوین جعلی) کافی نیست، لذا فرد با محاسبه هزینه فایده ممکن است مجدد به جرم دست بزند، لذا دنبال این هستیم که جرم و مجازات متناسب باشد. مجازات این افراد باید در چارچوب قانون تشدید شود تا مجدد اقدام به کلاهبرداری از مردم نکنند، لذا از هرگونه تخفیف مجازات برای ابن گروه خودداری می‌شود. 

او گفت : باید خودمان احترام به قانون را به عنوان یک اصل بپذیریم و اجازه ندهیم دیگران با دور زدن قانون زمینه سو استفاده را فراهم کنند، اگر مال خودتان را در اختیار این افراد قرار دهید، علاو بر مال باختگی ممکن است در جریان رسیدگی به پرونده با مشکلات قانونی مواجه شوید. تشدید پیگیری نهادهای نظارتی طوری بوده که در یک دوره ۵۹ وکیل و ۸ کارشناس که در این مورد با کارچاق کن‌ها همکاری می‌کردند شناسایی شوند. این افراد در اطراف ادارات، زندان‌ها، شهرداری‌ها پرسه می‌زنند و خودشان را خیرخواه جلوه می‌دهند، درخواست داریم با شناسایی آنها را به مقامات انتظامی معرفی کنید تا دامی که این افراد برای مردم پهن کرده‌اند جمع شود .

 

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی